Number of the records: 1
Subject h. : mramor
Subject h. mramor Descripton Zrnitý krystalický vápenec, lehce průsvitný, vhodný k tesání, materiál stavební, ale hlavně sochařský, užívaný a oblíbený od řecké antiky. Mramor se vyskytuje skoro ve všech velkých pohořích Evropy, v Africe, na ostrovech Středomoří, a to v různé barvě, od bílé k černé, v odstínech zelené, žluté, hnědé a červené, jednobarevný nebo skvrnitý (kropenatý i žilkovaný). S mnoha druhy mramoru se setkáváme už jen u památek, jiné se lámou dosud. Pro plastiku byl vyhledáván od starověku jednobarevný mramor světlých tónů (pentelský a hymétský šedomodrých odstínů, lesbický lehce nažloutlý, parský parian modravý, žlutý či do růžova nabíhající, později kararský, jasně bílý, z toskánské Cartary, nebo tyrolský či lasský, bílý a zvláště tvrdý). Povrch mramoru se ještě leští případně i tónuje a voskuje. Citation source
- Blažíček Oldřich J.; Slovník pojmů z dějin umění; Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění; 1991; s. 135, , 154, 157
- kolektiv autorů; Věda; Velký obrazový průvodce vývojem vědy a techniky; 2016; s. 185
- kolektiv autorů; Ottova encyklopedie A-Ž; 2019; s. 651
- Blažíček Oldřich J.; Slovník památkové péče; Terminologie, morfologie, organizace; 1962; s. 35
Note
-
V architektuře vedle světlých mramorů příznačných pro určitá období, se užívá i sytě a temně barevných a k obkládání od antiky také pestrých mramorů, pojmenovaných často podle nápadných struktur (cipollino - cibulový, pavonazzo - paví oko). Černý mramor je hlavně z Pyrenejí.
Z našich mramorů je používán nejčastěji načervenalý mramor slivenecký, bílý krkonošský, slezský a další.
Number of the records: 1
Record „Subject h. : mramor“
updated: