Number of the records: 1  

Subject h. : laky

  1. Subject h.laky
    Otherpokosty
    DescriptonRychle tvrdnoucí roztoky přírodních nebo syntetických pryskyřic. V malířství se k oživení barevné vrstvy i k její ochraně lakovým filmem (firnis) dosud užívá pryskyřic přírodních, rozpuštěných v lihu nebo v oleji. Lak má být snadno rozpustný, aby jej bylo možno odstranit, ale zároveň trvanlivý. Jako laky byly užívány také některé balzámy.

    Citation source

    • Blažíček Oldřich J.; Slovník pojmů z dějin umění; Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění; 1991; s. 117, 46, 65, 107, 126, 164, 186, 224, 230
    • Blažíček Oldřich J.; Slovník památkové péče; Terminologie, morfologie, organizace; 1962; s. 9, 44, 187

    Note

      Lihové laky - jsou rychleji schnoucí, nepraskají, ale mohou smýt lehké nánosy lazur a způsobit bobtání barevné vrstvy.
      Olejové laky - zpravidla terpentýnové, tvrdnou pomaleji, jsou měkčí, ale v silnějším nánosu mohou vytvořit systém prasklinek.
      Kopálové laky - často užívané, ale příliš tvrdé, proto méně vhodné (např. zanzibarský kopál).
      Damarový lak - nejznámější a dosud nejužívanější lak z tropických jehličnanů s terpentýnem či lihem.
      Mastixový lak - mírně žloutnoucí závěrečný lak z vonné pistáciové pryskyřice a s balzámem elemi.
      Lak zv. sandarak - silně lesklý, ale žloutnoucí lak z africké pryskyřice.
      Voskový lak - matný lak s mírným leskem z vosku a lihu.
Number of the records: 1  
Record „Subject h. : laky“ updated:

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.