Památky, státnici, rody, klíčová slova

Nalezeno záznamů: 38  
Váš dotaz: Autor-kód záznamu + druh.dok = "^kcz_un_cat 0002001 250q^"
  1. PopisPředstavuje v italském umění zvláštní okruh s vlastní, souvislou tradicí od 15. do 18. st. Základnu nového umění zbudovalo pokolení, které překonalo středověký malířský názor s byzantskými reminiscencemi renesančním pojetím obrazu.
  2. PopisNázev umělecké skupiny malířů expresionistů.
  3. PopisSkupina expresionistických malířů a sochařů založená v Drážďanech a činná v letech 1905 - 1913 ve směru od naturalismu k lapidární výrazové zkratce.
  4. PopisSměr temnosvitné malby, nazvaný podle jednoho z hlavních představitelů raně barokního malířství Michelangela Merisi da Caravaggio, charakterizovaný důraznou plastičností, docilovanou prudkým střídáním světla a stínu, a naturalisticky vyhroceným realismem figurálních kompozic.
  5. Jinakdadaismus
    PopisHnutí v literatuře a výtvarném umění vzniklé v r. 1916 v Curychu jako radikální protest mladých emigrantů proti hrůzám světové války, uznávaným estetickým normám a sentimentalitě. Období dada skončilo v letech 1922-1923.
    Ve výtvarném umění není jasně vymezeným směrem. Společné bylo úsilí o provokující, trojrozměrný či dvojrozměrný předmět vyrobený s náhodností a humorem, dále jistá syntéza prostředků několika oborů např. např. při inscenacích.
  6. PopisHolandský časopis "Styl" založený r. 1917 malíři P. Mondrianem, T. van Doesburgem a arch. J. P. Oudem; vycházel do r. 1928. Objasňoval zásady neoplasticismu.
  7. Jinakpodunajská škola, dunajský sloh
    PopisPůvodně označení pro malbu, grafiku a kresbu, od nedávna a v širším smyslu pro celé umělecké hnutí období 1490-1540 v rakouském a bavorském Podunají i v Podhůří Alp, které se projevilo ve všech druzích umění a zasahovalo na sousední území. Vzniklo z různých podnětů (tradice nizozemského realismu a parléřovské architektury, severoitalského umění, díla A. Dürera) i společenských a ideových popudů jako výraz nového vztahu k světu, především k přírodě, stalo se významnou složkou přechodu mezi pozdní gotikou a severskou renesancí. Na větvení a vývoji dunajské školy měla podíl řada osobitých tvůrců i objednatelů a stavebníků.
  8. JinakPařížská škola
    PopisV základním smyslu označení pro početnou skupinu malířů francouzského, španělského, italského, holandského, polského, bulharského, ruského i českého původu, činných v Paříži po 1. světové válce. Zastávali různé umělecké názory. Charakteristická expresivní forma díla mnohých z nich vyjadřovala pocity osamění a odcizení. Časem se sblížili s francouzským uměním.
    Později se obsah termínu Pařížská škola rozšířil i na jiné a postupně se stal mezinárodním označením modernistického úsilí umělců celého světa. Pro kritiku a dějepis umění má označení Pařížská škola nadále svůj původní význam.
  9. PopisMalířský styl zdůrazňující základní elementy kompozice, především diagonály, založený a propagovaný architektem a malířem T. v. Doesburgem 1924.
  10. PopisDruh lineární perspektivy propracovali ruku v ruce s vědci teprve renesanční italští umělci a někteří severští tvůrci (F. Brunelleschi, Masaccio, P. Uccello, P. della Francesca a Leonardo, který poznal zásady barevné a vzdušné perspektivy, v Zaalpí pak zvláště A. Dürer).

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.