Památky, státnici, rody, klíčová slova
Popis Bodlákovitá rostlina, jejíž listy, dekorativně stylizované, se od starověku uplatňují (Řecko, korintská hlavice) v ornamentice. V rozmezí zhruba 1680 - 1720 plně převládá jako výtvarně upravená parafráze v barokních řezbách, kamenných reliéfech, štuku, kování i zlatnických předmětech a v Böttgerově porcelánu. Kolem r. 1710 se objevuje akant s pentlí (stuhou), po okrajích lemovanou a vrapovanou, proplétající se akantovými listy. Umožňuje - jako barokní ornamentika vůbec - poměrně přesné datování staveb a předmětů. Jinak antemion Popis Antický pásový ornament z rostliných motivů (palmety a poupata lotosu), doplněný někdy ještě meandrem nebo vejcovcem; výplň ornamentálního vlysu. Užívaný též v renesanci a klasicismu. Popis Jeden z přírodních ornamentů, čerpající motivy z lidské postavy (např. putto, srdce). Popis Ornamentika z proplétajících se akantových rozvilin, spojených někdy s figurálními prvky a v souměrném uspořádání vyplňující vpadlé dříky pilastrů, svislá pole i vlysy v renesanci, klasicismu a novorenesanci. Jinak boltcový ornament, chrupavčitý ornament Popis Druh fantastické, pozdně manýristické a raně barokní výzdoby italského a nizozemského původu, užívaný zvláště v řezbářství a zlatnictví poč. 17. st., nazvaný tak pro podobnost s chrupavčitým útvarem boltce lidského ucha, bývá kombinovaný s penízkovým motivem. Jinak šupinový ornament Popis Ornament užívaný nejprve na francouzském porcelánu 18. st. Jinak geometrická ornamentika Popis Lineární výzdoba vytvářející abstraktní vzory z bodů, linií, úhlů, meandrů, spirál, hvězdic, plaménků a geometrických obrazců (trojúhelníky, čtverce, kosočtverce, kruhy), případně stylizující do geometrické formy lidské a zvířecí tělo, rostlinný motiv apod. Geometrický ornament je projevem abstraktního uměleckého pojetí i geometrického stylu, vyskytuje se od pravěku. Může mít symbolický význam (např. různé symboly slunečního kultu, využívající kruhu jako základu obrazce). Jinak Punica granatum Popis Bohatý ornamentální motiv vzniklý stylizací přírodního plodu, častý ve vzorech renesančních a barokních tkanin (brokátu a sametu) i v lidové výšivce.